مرکز تحقیقات شهید زین الدین

معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه قم

مرکز تحقیقات شهید زین الدین

معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه قم

نهضت نرم افزاری


"جنبش نرم افزاری"،نهضتی است که رهبری معظم انقلاب مبدع آن است.این مفهوم از دو واژه "جنبش(نهضت)" و "نرم افزار" تشکیل شده است که باید برای فهم این مفهوم هر کدام از کلید واژه هارو جداگانه تبیین کرد.

در کلمه نهضت دو مفهوم نهفته است :1.مفهومی انقلابی و همراه با شور مجاهدانه است.2.هویتی جمعی(و نه فردی) را داراست.این مفهوم قرابت معنایی وثیقی با آیه 4 سوره صف "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ" دارد.این آیه ابتدا از قتال و پیکار (یقاتلون) یاد می کند و در ادامه به جمعی بودن این پیکار(صفآ) نیز اشاره می کند. 

2.نرم افزار:با تشبیه یک کشور به یک رایانه میتوان گفت که همچنان که یک رایانه از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است به همان نسبت یک کشور در این تقسیم بندی دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار می باشد.بخش سخت افزار شامل ارگان ها،سازمان ها،نهادها،کمیته ها،بنیادها و... می باشد.به همان نحو که در یک رایانه سخت افزار زمینه ساز نرم افزار آن می باشد در یک کشور نیز سخت افزار آن زمینه ساز نرم افزار آن می باشد و این نرم افزار است که مدیریت،اداره و طرح ریزی سخت افزار را بر عهده دارد.به عبارتی دیگر،نرم افزار یک کشور سیستم آموزشی به معنای اعم و علم به معنای اخص می باشد.علم موجود در دانشگاه های جمهوری اسلامی سکولار میباشد و این علم در شان یک نظام دینی نمی باشد و یادآور عبارت "به اسم اسلام اما به کام مدرنیته" می باشد

از زمانی که رهبری کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) سیستم عامل جمهوری اسلامی را بر سخت افزار ایران نصب کرد قریب به چهار دهه می گذرد.سوالی که اینجا مطرح است اینست که آیا نرم افزار کاملآ محقق شده است(بودن) یا باید بشود(شدن)؟ شاید لازم به تذکر نباشد که متاسفانه تا به امروز این سیستم عامل بومی (به معنایی واقعی کلمه ) نشده است و در زمینه سیستم آموزشی کاملآ سکولار می باشد...اگر غایت نظام اسلامی،تقرب الی الله می باشد باید تمام جهت گیری ها از اقتصاد و سیاست تا فرهنگ به این سمت هدایت شود.و آیا امروز علوم موجود در دانشگاه های ما را به سمت خدا رهنمون می کند؟؟؟؟

 لذا به طور اجمال میتوان گفت نهضت نرم افزاری،یک حرکت مجاهدانه فی سبیل الله است در زمینه تولید علمی متناسب با نظام اسلامی....

 

*تبیین ضرورت نهضت نرم افزاری

در پاسخ به "چرا نهضت نرم افزاری؟" باید گفت که با شناخت ماهیت انقلاب سال 57 ایران که به یقین اسلامی بود،می توان ضرورت نهضت نرم افزاری را احساس کرد.(قطعآ کسانی که انقلاب ایران را دارای هویتی اسلامی نمی دانند، نسبت به نهضت نرم افزاری روی خوش نشان می دهند. ) این انقلاب با نام اسلام و با اهداف اسلامی صورت گرفت(شعارهای اسلامی مردم،حمایت از رهبری انقلاب که نماد اسلام خواهی بود،رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی و...شواهدی است بر این مدعا) قاعدتآ باید صاحب نرم افزار اسلامی(علم اسلامی) هم باشد تا ماهیتش قلب نشود و به اهدافش نائل شود.

انقلاب اسلامی به این خاطر نبود که به منتهای توسعه اقتصادی نیل پیدا کنیم وحتی صرفآ به این خاطر نبود که در انرژی هسته ای،در هوا و فضا،در بیوتکنولوژی و...به نهایت پیشرفت برسیم.که اگر این خاطرهابود،اساسآ اسلامی نبود بلکه انقلابی بود کاملآ زمینی،بریده از آسمان و تهی از هر گونه قداست و منقطع از وحی!(شبیه انقلاب هایی که در عصر مدرن شکل گرفت) رای 98.2%مردم به جمهوری اسلامی،اولآ "نه" به سلطنت طلبی،به ایدئولوژی های مدرن و التقاطی بود در ثانی "آری" به آزادی (از طاغوت)،به استقلال(از شرق و غرب)،به عدالت اسلامی،به معنویت اسلامی،به ایصال به مطلوب (حضرت حجت(عج)) و در یک کلام "آری" به تقرب الی الله بود.

رهبری فرزانه انقلاب اسلامی،5 کلید واژه را که نشان دهنده مسیر جمهوری اسلامی است را بدین صورت مطرح نمودند:1.انقلاب اسلامی 2.دولت اسلامی 3.نظام اسلامی 4.جامعه اسلامی 5.تمدن اسلامی.با توجه به این مطلب و ذکر این نکته یکی از ارکان اصلی هر نظامی،سیستم آموزشی و مهم ترین رکن سیستم آموزشی محتوای علمی آن می باشد،اهمیت نهضت نرم افزاری،بیش از پیش روشن می شود.

شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد،که اخیرآ سیاست های کلی علم و فناوری که توسط امام جامعه با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام شد،مسئله جنبش نرم افزاری نیز در آن ذکر شده بود و این مطلب بر ضرورت موضوع نهضت نرم افزاری صحه می گذارد. لذا،اگر و تنها اگر می خواهیم به آرمان های انقلاب اسلامی برسیم راهش تولید نرم افزار دینی(علم دینی) است.

*اهداف و مزایای طرح نهضت نرم افزاری

 1. .لبیک به ندای امام خامنه ای در موضوع نهضت نرم افزاری و جهاد علمی

 2.تبیین،شفاف سازی و آشنایی دانشجویان(به عنوان نخبگان جامعه) با نهضت نرم افزاری

 3.تربیت مبلغ و کمک به فراگیرسازی نهضت نرم افزاری

 4.زمینه ای برای جمع شدن دانشجویان انقلابی متعهد کنار هم و آشنایی هرچه بیشتر با هم برای ادامه همکاری در عرصه های مختلف

 5.کشف افراد مستعد و علاقه مند به موضوع علم دینی و رهنمون شدن آنان به کارزار علمی

 *مزایای فرهنگی

1.بسط و گسترش کتابخوانی و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ فراگیر(با توجه به ماهیت جنبش نرم افزاری)

 2.زمینه و پل رابطی است بین حوزه و دانشگاه (وحدت حوزه و دانشگاه)

 3.ایجاد فضای معطر علمی در دانشگاه و حفظ روحیه علمی بین دانشجویان و به تبع آن دوری از هوچی گری و جنجال آفرینی(در بلندمدت متصور می باشد)

 4.غلبه و سیطره تفکر حزب اللهی و گفتمان انقلاب بر محیط دانشگاه

 5.احیای مقوله های انقلاب فرهنگی،اسلامی شدن دانشگاه ها و...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی